Tegyük ezt tisztába: a marketingkivitelezés nem stratégiaalkotás
Előfordult már veled, hogy csalódtál amikor egy újabb ügynökséget bíztál meg a marketingkampányod kivitelezésével? Nem hozták az elvártakat? Többet vártál tőlük? Szeretted volna, ha rendbe teszik a folyamataidat, de ez valamiért elmaradt? Nem lesz népszerű a megjegyzés, de elképzelhető, hogy nem az ügynökség készülékében van a hiba. Hanem a tiédben.
MARKETINGSTRATÉGIAMARKETINGKIVITELEZÉS
Krasznai Gábor
12/5/20223 min read
Tapasztalatainkból kiindulva a vállalkozók többsége nem méri fel reálisan, hogy mi az, amiért megfizeti a marketingfeladatok kivitelezésére kiválasztott ügynökséget. Velünk is előfordult már, hogy a legjobb tudásunk szerint elvégeztük a ránk bízott feladatot, de az ügyfél a végén mégis keserű szájízzel távozott, mert másra számított.
A probléma gyökere: marketingkivitelezés vs. marketingstratégia-alkotás
Alapvetően abból fakadhat a felek közötti véleménykülönbség, hogy a vállalkozók nem mérik fel reálisan, mennyire más jellegű feladata van kivitelezőként a marketingesnek ahhoz képest, amikor például egy komplett marketingstratégiát kellene alkotnia vagy marketing-automatizálást célzó folyamatokat kellene felépítenie.
Akkor ugyanis, amikor példának okáért megbízod a Social Pro-t a hirdetési kampányod lebonyolításával, nekünk az alábbi feladataink lesznek:
a briefelésed, hogy tudjuk mi a feladat és mi a cél,
a hirdetés szövegének megírása,
a kreatív elkészítése,
a hirdetéshez kapcsolódó beállítások elvégzése és ajánlattétel,
a hirdetés teljesítményének monitorozása,
riportálás az eredményekről.
Ami nem a mi, hanem a megbízó felelősségi köre:
a stratégia és folyamat meghatározása, amibe az adott hirdetési kampány illik,
a hirdetési kampány megtervezése,
a hirdetési fiók auditja,
a hirdetési fiók létrehozása / beállítása,
a hirdetési kampány customer journey-be illesztése,
a kapcsolódó tartalommarketing-anyagok és egyéb marketingeszközök elkészítése, összeállítása, ellenőrzése (például letölthető e-book, mint csalianyag, landing oldal vagy termékoldal, hirdetésből feliratkozókat váró automata-levélsorozat stb. attól függően hova irányít a hirdetés, illetve mi a cél).
Vagy nézzük például a tartalommarketing szolgáltatást, amikor havi 4 blogcikket kérsz tőlünk. A mi felelősségünk odáig terjed, hogy:
briefeljünk,
a megadott célcsoportnak megfelelő témát találjunk (ha nincs témajavaslatod vagy tartalomnaptárad),
elvégezzük a cikk írásához szükséges kutatómunkát,
megírjuk a megadott határidőre a cikket,
majd átolvassuk, korrektúrázzuk, javítsuk, ha szükséges,
megállapodás szerint elküldjük neked vagy feltöltjük a weboldaladra.
Se több, se kevesebb. A buyer personák meghatározása, a tartalomnaptár összeállítása, a tartalom publikálása és terjesztése nem a mi feladatunk. Ahogy marketingkivitelezőként az sem a mi felelősségünk, hogy meghatározzuk: milyen tartalmakra van szükséged, milyen marketingkommunikációs és PR-csatornákat használj, hogyan terjeszd a tartalmaidat, vagy mennyit költs tartalommarketingre.
Marketingkivitelezőként a mi feladatunk a stratégiád technikai megvalósítása, nem pedig a kidolgozása. A mi feladatunk ebben az esetben a Facebook Ads és/vagy Google Ads hirdetések kezelése, a szövegírás, a weboldal és/vagy landing page elkészítése.
Irreális elvárások helyett: marketingstratégia szolgáltatás
Abban az esetben, ha mélyebben bele kellene ásnunk magunkat a vállalkozásod életébe, mert nincs marketingstratégiád vagy elavult, esetleg nincs kidolgozott sales funnel, customer journey, vagy automatizálásra várnak a folyamataid, akkor nem marketingkivitelezésben, hanem marketingstratégia szolgáltatásban kell gondolkodnod.
Igen, a szolgáltatás drágább, de sokkal összetettebb is. A célközönség meghatározás, versenytárs- és piacelemzés, illetve a büdzsé meghatározása ugyanúgy beletartozik, mint a tartalommarketing-, az e-mail-marketing-, a PPC- és SEO-stratégia meghatározása, mint a folyamatok felépítése és automatizálása, a vállalkozás digitális innovációja, például egy hatékonyságnövelő CRM rendszerrel. Egy jó marketingstratégia nem adja ennél alább. Ha megvan, utána jöhet a kivitelezés.